מילון מונחים:

בריכת בטון
בריכת בטון בנויה מיציקות בטון. הקמת בריכת שחייה זו, כרוכה בעבודת תפסנות ברזל, מריחת שכבת טיח, איטום וציפוי הבריכה ברכיבים שונים כגון: אריחי קרמיקה, פסיפס, או יריעות PVC ועוד…
יתרונות בריכת שחייה –עמידות לאורך שנים, אסטטית ויפה, בניית צורות שונות כדוגמת האות L ואחרות.
חסרון מרכזי- מחיר גבוה יחסי להקמת בריכות אחרות. משך זמן הקמה כחודש וחצי.
בריכות בטון נחלקות לשניים:
בריכות עם גלישה- המים זורמים מחוץ לבריכה לתעלות גלישה וכך נראית תזוזה וזרימה של מים. כמובן שהמים עוברים סינון כדוגמת מסנן חול.
בריכות סקימרים- בריכות ללא תעלות גלישה ו/או מערכות איזון.הסקימר מותקן על קיר הבריכה ושואב אליו את הלכלכוך והמים עוברים תהליך סינון באמצעות מסנן חול. יש לדאוג לניקוי הסקימרים עם מברשת למניעת הצטברות לכלוך.
בריכה מתועשת
זוהי בריכת שחייה מוכנה ומיוצרת במפעל. זמן הרכבה קצר מבניית בריכת בטון. בריכה זו מורכבת מפנלים מפלדה ורצפת הבריכה יצוקה בבטון שכבה דקה. פנים הבריכה (דפנות הבריכה) עטופות ביריעות ויניל או פלסטיק.
יתרונות הבריכה- מחיר נוח, ללא ספק נראית מקצועית, עמידה לאורך שנים, התקנה יחסית קלה ומשך זמן הקמה קצר.

בריכה מתועשת
זוהי בריכה שמורכבת בבנייה קלה ומהירה, מרכיבים את מבני הבריכה בעזרת לוחות פלסטיק או לוחות מתכת, יוצקים בטון ברצפת הבריכה ומסביב לה, את הבריכה מצפים ביריעות PVC בהלחמה או ביריעת ויניל שמזמינים לפי גודל הבריכה. יתרונות הבריכה: זולה מבריכת בטון, לא מצריכה הובלה והנפה כמו בריכת פיברגלס וניתן לתכנן אותה בכל צורה, גודל ובכל עומק וזמן התקנה קצר.

בריכות פייברגלס
מיוצרות במפעל ומגיעות לבית הלקוח במשאית עם מנוף. הצורה והגודל מתוכננים מראש. הבריכה מיוצרת מסיבי זכוכית ופוליאסטר עם גימור ג'לקוט. משתמשים בתבנית בצורת הבריכה ועל התבנית מורחים ג'לקוט בצבע שרוצים, כשהג'לקוט מתקשה מצפים אותו בשכבות של סיבי זכוכית עם פוליאסטר. בסוף התהליך שולפים את הבריכה מהתבנית ומתקינים עליה את כל האביזרים וחיזוקים. יתרונות הבריכה: מחיר זול יחסית, צבע אחיד ללא תפרים וחיבורים, התקנה מהירה ופשוטה, אפשרות להתקין כבריכה עילית מעל הקרקע.

בריכות אינטקס
ללא ספק הבריכות הזולות יותר מהבריכות המוזכרות. בריכת אינטקס היא בריכה שניתן לקנותה בחנויות צעצועים או אצל יבואנים רשמיים של חברת INTEX. בריכה זו מותקנת לרוב על ידי הלקוח ואינה דורשת ידע מקדים או מקצועיות בהקמתה. לקראת החורף ניתן לקפלה ולאחסנה במחסן. חשוב לשמור על כללים נכונים גם בבריכה זו כמו למשל, חיטוי המים וסינונם מעת לעת. כמו כן יש להניח את הבריכה על משטח ישר ונקי. הבריכה מגיעה בצורות ובגדלים שונים.
יתרונה המרכזי- התקנה פשוטה, עשה זאת בעצמך, בריכה זולה וניתנת לקיפול בתקופת החורף או כשלא נעשה בה שימוש.

בריכה עם תעלת גלישה
זוהי בריכה שהמים גולשים לתוך תעלה היקפית סביב הבריכה ומתנקזים למיכל איזון שמאזן את גובה הבריכה.
המטרה של הגלישה היא לשמור על מפלס מים אחיד ולא משתנה וגם לפנות את כל הלכלוך הצף על המים ומאפשר שמפלס המים
יהיה בגובה אפס.
יתרון של הבריכה הוא מראה יוקרתי ונקי, חסרונה הוא מחיר ההקמה שמייקר את עלות הבריכה וצריכת אנרגיה בחימום גבוהה יותר.

סקימרים
סקימר זהו אחד האביזרים החשובים ביותר בבריכות פרטיות שאין בהם תעלות גלישה, הסקימר קולט את כל הלכלוך הצף על פני המים כגון עלים, אבק ולכלוך צף ושומר על הבריכה נקייה. יתרונו של הסקימר להבדיל מתעלת גלישה שהוא פטנט פשוט לא מצריך תא איזון ונוח לתחזוקה ופשוט להתקנה. ההבדל בין סקימר לתעלת גלישה זה גובה פני המים בסקימר, בדר"כ 10 ס"מ פחות משפת הבריכה.

מסנן חול לבריכה
תפקידו להשאיר את המים בבריכה צלולים ונקיים. מסנן החול בנוי לרוב בצורה אליפטית. גוף המסנן לרוב עשוי מחומרים מוגנים UV ועמידים ללחצי מים גבוהים (תלוי באיכות המסנן). המסנן לוכד בתוכו חלקיקים ולכלוך המגיעים מהבריכה. בתוך החלקיקים מצטברים מיקרואורגניזמים ובקטריות. לכן חשוב ביותר לשמור על ניקיון המסנן על ידי שטיפתו וחיטויו לפחות אחת לשבוע, על מנת לשמור על תפקודו התקין כל העת.
תעלת גלישה
תעלת גלישה קולטת את המים הגולשים מהבריכה מחלקה העליון. ההיגיון לאסוף את המים העליונים הוא מכיוון ששם מצטברים שומנים, לכלכוך ושאר חלקיקים. את תעלות הגלישה יש לנקות ולדאוג למעבר חלק של המים.

משאבת סחרור לבריכה
משאבת סחרור היא הכוח המניע את זרימת המים בבריכה, המשאבה מורכבת ממנוע המחובר למשאבת סחרור ששואבת את המים מהבריכה לתוך מסנן החול. בתוך המשאבה יש מאיץ שמסתובב במהירות מה שגורם למים תנועת סחרור שהופכת לזרימת מים בצינורות. ישנם סוגים רבים של משאבות, בבריכות שחייה פרטיות בדר"כ משתמשים במשאבה מונו בלוק שהמשאבה והמנוע מחוברים בגוף אחד. המשאבה דורשת תחזוקה מדי אחת לכמה שנים יש צורך להחליף את המיסבים ואת האטם המכני שהוא מונע מהמים לנזול בין המשאבה לבין המנוע.

מיכל איזון
מיכל איזון מיועד לבריכות שחייה עם תעלות גלישה כשפני המים נמצאים בגובה תעלות הגלישה. המים הגולשים לתוך התעלה, מגיעים אל מיכל איזון. ממיכל האיזון, עוברים המים תהליך סינון וחיטוי וחוזרים חזרה אל הבריכה. ישנם תקנות ברורות כיצד לבנות תעלות גלישה ומה יהיה גודל מיכל האיזון.

חדר מכונות
חדר המכונות משמש הלב של בריכת השחייה. בתוך חדר המכונות ניתן למצוא מסנן חול, משאבת סחרור, מערכת הכלרה, מיכל איזון (במקרים של תעלות גלישה), לוח פיקוד ובקרה, בקרים לבדיקת כלור
PH ועכירות. חדר מכונות משתנה מבריכה לבריכה ומותאם לגודל הבריכה ולכמות המים. על מנת לשמור על צלילות המים ובריאות המתרחצים יש לדאוג לתחזוקה שוטפת של הבריכה ודאגה לניקיון מסנן החול ולהשלמת כימיקלים בעת הצורך. חדר המכונות מותקן בסמיכות לבריכה ומקושר אל הבריכה באמצעות צנרת PVC
כחלק מתחזוקה של חדר מכונות יש לנקות את מסנן השיערות של המשאבה, לבצע שטיפה הפוכה למסנן החול ולבצע בקידה ויזואלית של החדר. במקרה כשיש משאבה טבולה לניקוז, יש לבדוק שהיא תקינה. בבריכה עם מכשיר מלח יש לנקות את האלקטרודה של מכשיר המלח בעזרת חומצה.

מאצרה
כל ג'ריקן המכיל כימיקלים חייב להיות במאצרה. זהו מכל או חבית שאליה מכניסים את ג'ריקן הכימיקלים למקרה של נזילה מהג'ריקן. הכימיקלים יזרמו אל תוך המאצרה ולא יתפזרו בתוך החדר. המאצרה למעשה מגינה מפני זליגת כימיקלים ושומרת בכך על כללי בטיחות נאותים. יש לדאוג שהמאצרה תהיה בעלת נפח גדול יותר מנפח תכולת הג'ריקן.

ערכת בדיקת איכות מים
ניתן באמצעות ערכת בדיקה ידנית לבדוק בכל זמן נתון את איכות המים בבריכה. קיימים חומרי אבחנה (ריאגנטים) שהם טבליות נוזלים או אבקות. אופן ביצוע הבדיקה משליך על דיוקו. קומפרטור הנו מכשיר המשמש לקביעת כמויות של חומרים מומסים במים על ידי השוואת צבע שמתקבל מתגובה עם ריאגנטים לסקלת הצבעים המתאימה לערכים הנמדדים. ניתן לקבוע ערכים כמו: כלור, ברום, חומצה ציאנורית, PH, ומספר רב של חומרים נוספים.
כיצד בודקים? פשוט מאוד. מוסיפים טבלית ריאגנט לכמות מדודה של מים. כתוצאה מהוספת הטבלית נוצרת תגובה צבעונית בין הטבלית לחומר. את הצבע שמתקבל משווים עם טבלת צבע. ליד כל צבע ניתן לראות את הערך המתקבל. יש לדאוג להתאים את הטבלית לטבלת הצבעים המתאימה לסוג החומר. יש להשתמש אך ורק בריאגנטים שלא פג תוקפם. יש לבצע את הבדיקות על פי הנחיות.

ערכת מדידה פוטו מטרית
ערכה זו נחשבת למדויקת מאוד ומקצועית מאוד לבדיקות שטח של כלור חופשי ו-PH בבריכות שחייה. ערכה זו מייתרת את הצורך בהבחנת הצבעים המתקבלים בערכת שדה עם טבליות או נוזלים. הבדיקה מתבצעת על ידי שיגור קרן אור דרך הדגימה הצבועה. התוצאה המתקבלת מוצגת על צג. זהו מכשיר יקר יותר ממכשיר הקומפרטור אך מדויק יותר. יש צורך לאפס ולכייל את הערכה מעת לעת על פי הוראות יצרן.

משאבת מינון
הוספת כימיקלים למים נעשית גם באמצעות משאבת מינון. משאבת המינון שולטת על קצב וכמות הכלור הנכנס אל המים בבריכת השחייה. חומר החיטוי מוחדר באמצעות המשאבה אל צנרת מי הבריכה המצויה בלחץ. על מנת להתגבר על הלחץ, הצינורות של משאבת המינון מתחברים לרשת מי הבריכה באמצעות אינג'קטור. המשאבה נשלטת על ידי בקר הדוגם את המים באמצעות אלקטרודה באופן רציף. ניתן לשלוט על הפולסים ש המשאבה. המשאבה בנויה מחומרים אנטי קורוזובים. סוג משאבת המינון מותאם לפי הצורך של הבריכה מבחינת ספיקה והתנגדות הצנרת. על צנרת משאבת המינון מותקן אל חוזר למניעת זרימה חוזרת והבטחת זרימה מלאה של חומר בצינור הזנה בעת הצורך. אל חוזר נוסף מותקן בקרקעית מיכל הכימיקלים למניעת כניסת אוויר למערכת. משאבת המינון קשורה לאותה מערכת הזנת חשמל אליה קשורה משאבת הפילטרים של הבריכה. מקור הזנה משותף מונע המשך הזרקת כימיקלים כאשר מערכת הסינון אינה פועלת. ישנו ביטחון נוסף למשאבת המינון והוא מפסק זרימה הנמצא בשני מקומות: האחד בצינור מי הטעימה שמעביר את המים לכוסות הטעימה והאלקטרודות של הבקרה לקביעת הצורך בהזרמת חומרים. במידה ואין זרימה לא מתבצע דגימה והמשאבה תפסיק להזרים כימיקלים.
מקום נוסף הנו על צינור המים המסוננים שזורמים לבריכה. כשאין זרימה בצינור זה לא מתבצעת זרימת כימיקלים.

מד ספיקה
מד הספיקה מספק קריאה רצופה של ספיקת המים בזמן אמת. מד הספיקה חשוב ביותר לבקרה תקינה על החיטוי והסינון. ירידה בספיקה מעידה על תקלה, ליקוי או צורך בשטיפת מסנן החול. מד הספיקה מעניק את האפשרות לדעת בוודאות מתי הגיע הזמן לשטוף את המסנן ולבצע תחזוקה.